D vitamin egy zsírban oldódó vitamin, mely fontos szerepet játszik a csontok anyagcseréjében és úgy tűnik, gyulladás csökkentő és immunmoduláns hatással is rendelkezik. Az immunmoduláció az immunreakciók befolyásolása. Immunhiányos állapotban az immunrendszer serkentése. Szervátültetés után pl. a szerv kilökődéséért felelős immunválasz visszaszorítása. Autóimmun betegségben a kóros immunválasz gyengítése (immunszupresszió). Fertőző betegségek megelőzésében a kórokozók elleni védettség kialakítása (immunizálás).
Emellett új keletű epidemiológiai (a lakosságot érintő fertőző betegségekkel foglalkozik) tanulmányok vizsgálták az alacsony D vitamin szint és bizonyos betegségek kapcsolatát. Az alacsony D vitamin szint szoros kapcsolatban áll a növekvő szív-, és érrendszeri halálozással, bizonyos rák típusok előfordulásával és olyan autoimmun betegségekkel is, mint a szklerózis multiplex.

Bár jól ismert a D vitamin és a kalcium kombinációja időskori csontritkulásban, úgy tűnik, a D vitamin hiány önáll rizikófaktor ebben az esetben. Ez tehát azt jelenti, hogy megfelelő kalcium bevitel mellett is kialakulhat csontritkulás, ha az egyén D vitamin szintje alacsony. A tej, sajt, kefir, és egyéb magas kalcium tartalmú ételek, italok fogyasztása önmagában tehát kevés a csontritkulás megelőzéséhez. Ez magyarázza azt a tényt, hogy a csontritkulás előfordulása azokban az országokban a legmagasabb, ahol az egy főre jutó tej fogyasztás kiemelkedő (pl. USA). Sokan vizsgálják a kapcsolatot a túlzott tej bevitel és a csontritkulás között, egyre inkább úgy tűnik, hogy a tej nemhogy segíti a csontritkulás megelőzését, hanem éppen ellenkezőleg, negatívan befolyásolja azt. A szarvasok nulla tej, sajt fogyasztás mellett képesek hatalmas, több kilós agancsot növeszteni csupán legeléssel. A zöldségek fogyasztása kifejezetten javasolt a csontritkulás megelőzése céljából is.

Szoros kapcsolat van a D vitamin és bizonyos betegségekből eredő halálozás között a D vitamin immunmoduláns és gyulladás csökkentő hatása miatt. Egy tanulmány rámutatott arra, hogy a megfelelő D vitamin szint csökkenti a halálozást dialízisen részt vevő betegeknél. Az alcsony D vitamin szint szintén kapcsolatban van a megemelkedett halálozással krónikus vesebetegeknél, akik még nem estek át dialízisen. Azoknál a vesebetegeknél, akik még nem estek át dialízisen, az alacsony D vitamin szint növeli a gyulladás kialakulását és az oxidatív terhelést. A kutatások kitérnek arra is, hogy a D vitamin bevitel csökkenti a halálozást ezekben az esetekben.

Állatkísérletek bizonyítják, hogy kapcsolat van az alacsony D vitamin szint és az I-es és II-es típusú cukorbetegség kialakulása között. Több evidencia is utal arra, hogy a gyermekek megfelelő mennyiségű D vitamin bevitele csökkenti az I-es típusú diabétesz kialakulásának esélyét.

A D vitamin fogyasztásról, a napi ajánlott mennyiségről nagyon megoszlanak a vélemények (400 – 60 000 IU). Azt azonban mindannyian elfogadják, hogy a napi minimális mennyiség a 400 IU. Célszerű az arany középutat választani, hiszen a 400 IU kevésnek, a 60 000 IU indokolatlanul soknak tűnik. Napi 1000-2000 IU mennyiségnél már biztosan jelentkeznek a D vitamin pozitív hatásai, és ennél a mennyiségnél nem kell tartanunk az esetleges mellékhatásoktól sem.

Forrás: Vitamin D: An Evidence-Based Review, Teresa Kulie, MD, Amy Groff, DO, Jackie Redmer, MD, MPH, Jennie Hounshell, MD, and Sarina Schrager, MD, MS, EVIDENCE-BASED CLINICAL MEDICINE

És ne felejtsük: ma a D-vitamin hiány annyira elterjedt állapot, ami egyes kutatók szerint Európában és az USA-ban a lakosság 90%-át érinti.

http://fehermedicina.drtihanyi.hu